Ofcom Watch

 Latest

2003   2004   2005   2006   2007   2008   2009   2010   2011   2012   2013   2014   2015   2016   2017   2018  
Jan-March   Latest  


 Updated: Severe punishment...

Ofcom fines Al Arabiya News channel from the UAE for broadcasting a prison confession extracted via torture


Link Here 17th February 2018

al arabiya logoAl Arabiya News is an Arabic language news and current affairs channel licensed by Ofcom.

Mr Husain Abdulla complained to Ofcom on behalf of Mr Hassan Mashaima about unfair treatment and unwarranted infringement of privacy in connection with the obtaining of material included in the programme and the programme as broadcast on Al Arabiya News on 27 February 2016.

The programme reported on an attempt made in February and March 2011, by a number of people including the complainant, Mr Hassan Mashiama, to change the governing regime in Bahrain from a Kingdom to a Republic. It included an interview with Mr Mashaima, filmed while he was in prison awaiting a retrial, as he explained the circumstances which had led to his arrest and conviction.

The interview included Mr Mashaima making confessions as to his participation in certain activities. Only approximately three months prior to the date on which Al Arabiya News said the footage was filmed, an official Bahraini Commission of Inquiry had found that similar such confessions had been obtained from individuals, including Mr Mashaima, under torture. During Mr Mashaima's subsequent retrial and appeal, he maintained that his conviction should be overturned, as confessions had been obtained from him under torture.

Ofcom's Decision is that the appropriate sanction should be a financial penalty of 120,000 and that the Licensee should be directed to broadcast a statement of Ofcom's findings, on a date to be determined by Ofcom, and that it should be directed to refrain from broadcasting the material found in breach again.

Update: Closed

6th February 2018. See article from ofcom.org.uk

Ofcom has announced that Al Arabiya News Channel is no longer licensed by Ofcom and hence cannot broadcast to the UK. Presumably this is related to the recent Ofcom fine.

Update: Maybe another reason for the UK closure

17th February 2018.  See  article from menafn.com

Al Arabiya News Channel has surrendered with immediate effect its license with the U.K. broadcasting censor Ofcom, which received a complaint over the channel's involvement in covering the crime of hacking Qatar News Agency (QNA), British law firm Carter-Ruck said.

QNA had hired Carter-Ruck to submit a complaint at Ofcom against Al Arabiya and Sky News Arabia for broadcasting fabricated and false statements attributed to Emir Sheikh Tamim bin Hamad Al-Thani after QNA's website was hacked on May 24, 2017, The four countries of Saudi Arabia, UAE, Bahrain and Egypt used this event to justify the siege that they have been imposing on Qatar since June 5, 2017.

The surrendering of the license by Al Arabiya, a Dubai-based satellite broadcaster owned by Saudi businessmen, was to avoid an an Ofcom investigation.

QNA says Al Arabiya's decision was dictated by the inquiry but the channel says business reasons also influenced the move.

 

 Offsite Article: Just a little off the extremities of body modification...


Link Here 23rd January 2018
omg painted pierced and proud Ofcom censures Channel 5 for its OMG: Painted, Pierced and Proud, which detailed self amputation of a little finger with bolt cutters

See article [pdf] from ofcom.org.uk

 

  Ofcom's top 10 TV programmes for 2017...

As judged by the most complaints


Link Here 28th December 2017
good morning britainThe Scotsman has published Ofcom's top 10 most complained about TV programmes for 2017:

1. Good Morning Britain, ITV, 5 September (1,142 complaints)

Dr Michael Davidson described homosexuality as a "sin" and "a socially constructed concept".

2. Press Preview, Sky News, 20 June (1,063 complaints)

British journalist Melanie Phillips suggested that amongst the world's Muslim population "there are millions of people to try to kill others."

3. Britain's Got Talent, ITV, 1 June (665 complaints)

Presenter Amanda Holden offended the easily offended with a sexy dress.

4. Coronation Street, ITV, 27 October (541 complaints)

The murderous Pat Phelan was a little too nasty for some viewers.

5. Comic Relief 2017, BBC 1, 24 March (339 complaints)

Comedian Russell Brand said 'fuck' before the watershed and former Shooting Stars presenter Vic Reeves flashed a fake penis at

6. Emmerdale, ITV, 6 March (275 complaints)

Aaron Dingle suffered homophobic abuse from fellow prison inmates before being beaten up.

7. I'm a Celebrity... Get Me Out of Here! ITV, 7 December (243 complaints)

Iain Lee and ex-footballer Dennis Wise became embroiled in a bullying row.

8. This Morning, ITV, 13 November (181 complaints)

Guest Andrea Williams of the Christian Legal Centre. Williams referred to the transgender identity as "a fad".

9. Good Morning Britain, ITV, 20 June (176 complaints)

Good Morning Britian was criticised for hosting right-wing figure Tommy Robinson who made commented about the Qur'an as a violent and cursed book.

10. Benidorm, ITV, 3 May (137 complaints)

The sitcom Benidorm received a number of complaints following comments towards a character with a cleft lip.

 

2003   2004   2005   2006   2007   2008   2009   2010   2011   2012   2013   2014   2015   2016   2017   2018  
Jan-March   Latest  

melonfarmers icon
 

Top

Home

Index

Links

Email
 

UK

World

Media

Info

US
 

Film Cuts

Nutters

Liberty

Cutting Edge

Shopping
 

Sex News

Sex+Shopping

Advertise
 


UK News

UK TV News

UK Censor List

UK Campaigns

BBC Watch

Ofcom Watch

ASA Watch
 

IWF Watch

Extreme Porn News

Government Watch

Parliament Watch

Customs Watch

UK Press Censor Watch

UK Games Censor Watch
 


Adult DVD+VoD

Online Shop Reviews
 

Online Shops

New Releases & Offers
 
Sex Machines
Fucking Machines
Adult DVD Empire
Adult DVD Empire
Simply Adult
30,000+ items in stock
Low prices on DVDs and sex toys
Simply Adult
Hot Movies
Hot Movies